Ohjeet, säännöt ja tiedostot

Kiba Hockey League Season 8
Post Reply
User avatar
Kiba
2 Cups
2 Cups
Posts: 290
Joined: Thu Jul 02, 2009 9:50 pm

Ohjeet, säännöt ja tiedostot

Post by Kiba »

Tässä liigan kausi 8:n ohjeet ja säännöt:

Liigan info ja säännöt kaudelle 8:

Managerointi: Pelit peluutetaan tietokoneella PC:n NHL95-pelillä simulaationa, eli molemmilla puolilla on tietokone valittu pelaajaksi. Managerit tekevät jokaiseen otteluun ketjukoostumukset, päättävät joukkueensa kapteenin ja voivat kaupata pelaajia keskenään kauden mittaan. Managerointi edellyttää aktiivista osallistumista #KHL-kanavalle ircnetissä ja foorumilla http://koti.kapsi.fi/~kiba/php/forum/

Rosterit: Originaali-rosterit, mutta maalivahtien kaikkia attribuutteja, paitsi painoa on pudotettu 20 pisteellä. Pelaajien 100 tai yli olevia attribuutteja, paitsi painoa on tiputettu 95:een.

Kauden ekseli: http://koti.kapsi.fi/~kiba/KHL/KHL8/KHL8rosters.xls

Kauden muut tarvittavat tiedostot: http://koti.kapsi.fi/~kiba/KHL/KHL8/

NHLinfo: http://koti.kapsi.fi/~kiba/KHL/NHLinfo.zip

Ottelut lähetetään kanavalta: http://www.ustream.tv/channel/kiba-hockey-league

Pelaajasopimukset ja raha: Jokaisella joukkueella on käytössään pelaajabudjetti josta on maksettava pelaajille palkkaa. Budjetti jokaisella joukkueella on $2M. Budjettia ei saa missään vaiheessa kautta ylittää, edes tilapäisesti!


Joukkueen valinta ja pelaajien myynti ennen kautta:

Edetään seuraavassa järjestyksessä

1. Ilmoitetaan mikä joukkue ollaan ottamassa. Jos on samoja joukkueita, niin arvotaan kuka valmentajista saa haluamansa joukkueen. Arvonnan hävinneet ottavat uuden joukkueen jäljelle jääneistä vaihtoehdoista. Arvotaan jälleen tarvittaessa jne.

2. Preseasonin ja eri tapahtumien valintajärjestys arvotaan (vain yksi arvonta). Kauden aikana järjestystä muutetaan kierrätyksellä eli aina tarjouksen tai draftauksen kierroksen vaihtuessa, järjestyslistan 1 putoaa listan viimeiseksi listalla ja kaikki muut nousevat yhden pykälän.

3. Joukkueissa on eri määrä pelaajia ja valmentajien on tässä vaiheessa siirrettävä tarvittava määrä pelaajia Free Agents-listalle, jotta joukkueessa on max. 14 hyökkääjää, 8 puolustajaa ja 2 maalivahtia. Enemmänkin pelaajia saa toki siirtää tässä vaiheessa FA-listalle, mutta joukkueeseen on jätettävä vähintään 16 pelaajaa.

4. Suoritetaan Drafti, valitaan joukkueeesen uusi pelaaja liigan ulkopuolisista joukkueista tai FA-listalta, arvotun valintajärjestyksen mukaisesti ja kierrättämällä vuoroja. Darftissa on yhteensä 8 kierrosta ja draftissa voi vuorollaan varata hyökkääjän, puolustajan tai maalivahdin. Draftata voi liigan ulkopuolisista joukkueista. Draftauksen jälkeen jokaisessa joukkueessa on oltava 14 hyökkääjää, 8 puolustajaa ja 2 maalivahtia. Mikäli draftatessa joukkueen rosterissa on tyhjää (esim. 13 hyökkääjää ja hyökkääjäpelaaja draftataan) siirtyy draftattu pelaaja tähän tyhjään paikkaan joukkueeseen. Josta taas rosterissa ei ole tyhjää (esim. 14 hyökkääjää ja hyökkääjäpelaaja draftataan) siirtyy draftattu pelaaja joukkueeseen ja tilalle annetaan vastaava pelaaja (hyökkääjästä hyökkääjä jne.). Draftissa voi vaihtaa halutessaan kalliimman pelaajan halvempaan tai päinvastoin. Draftissa liikutellut pelaajat eivät ole kompensaatiopelaajia. Mahdolliset "tyhjät" paikat rosterissa on täytettävä draftissa.

5. Preseason tarjouksessa manageri tarjoaa vuorollaan palkkaa jonkin muun liigajoukkueen pelaajalle, eli ilmoittaa foorumilla joukkueen, pelaajan ja palkkatarjouksen. Tarjous on oltava aina isompi kuin pelaajan nykyinen palkka. Tämän jälkeen kyseisen pelaajan omistaja joko mätsää palkkatarjouksen, eli suostuu itse maksamaan tarjotun palkan pelaajalle, tai sitten pelaaja siirtyy uuteen joukkueeseensa. Manageri ilmoittaa foorumille mätsääkö vai ei. Tässä tapauksessa ostajamanageri antaa samaa pelipaikkaa (hyökkääjästä hyökkääjän, puolustajasta puolustajan tai maalivahdista maalivahdin) pelaavan kompensaatiopelaajan siirtyvän pelaajan tilalle, eli ostajamanageri kertoo foorumille kompensaatiopelaajan nimen. Kompensaatiopelaajan vastaanottajalla ei ole päätäntävaltaa pelaajan suhteen, ellei kyse ole loukkaantuneesta pelaajasta. Loukkaantuneen pelaajan voi antaa kompensaatiopelaajana, mikäli vastapuoli sen hyväksyy. Loukkaantuneen pelaajan täytyy täyttää muuten kompensaatiopelaajan ehdot, eli pelaajaa joka on hankittu/mätsätty, ei voi antaa kompensaatiopelaajana. Kompensaatiopelaajan palkka täytyy olla pienempi tai sama kuin tarjouksella hankitun pelaajan palkka ennen tarjousta. Kompansaatiopelaajan palkka pysyy samana siirron jälkeenkin. Jokaisen täytyy pitää huoli siitä, että pystyy maksamaan tarjotun palkan kompensaatiopelaajan luovutuksen jälkeen, eli budjettia ei saa ylittää. Mikäli tarjous on menee yli tarjoajan budjetin, siirtoa ei tehdä.

Esimerkkejä:

Mätsätty tarjous:
Dallas tarjoaa FLA:n Nick Tarnaskystä $67 000. FLA mätsää tarjouksen, jonka jälkeen Tarnaskyn palkka on $67 000, mutta Nick jatkaa Floridassa, eli mitään pelaajasiirtoja ei tapahdu. Nick Tarnaskyä ei voi enää käyttää kompensaatiopelaajana kukaan.

Voitettu tarjous (annetaan vaihdossa halvempi/samapalkkainen kompensaatiopelaaja):
Anaheim tarjoaa FLA:n Nick Tarnaskystä $70 000. FLA ei mätsää tarjousta, joten Nick saa lähteä Anaheimiin, jossa hänen palkakseen muodostuu $70 000. Anaheim antaa kompensaatiopelaajana Floridaan Andrew Ebbettin jonka palkka Anaheimin listoilla oli $61 967. Andrewin palkka oli pienempi kuin Floridasta lähteneen pelaajan Tarnaskyn (Tarnaskyn palkka Floridan listoilla oli $66 929), joten Andrewin palkka Floridassa on $61 967. Nick Tarnaskyä ei voi enää käyttää kompensaatiopelaajana kukaan. Andrew Ebbettin voi sen sijaan antaa edelleen kompensaatiopelaajana.

Preseasonilla kaikki managerit saavat tehdä 8 tarjousta. Tarjouksen voi tehdä valintansa mukaan hyökkääjistä, pakeista ja maalivahdeista. Tarjous on oltava aina isompi kuin pelaajan nykyinen palkka. Omalla vuorolla ei ole pakko tehdä tarjousta jos ei halua. Samasta pelaajasta saa tehdä useamman kuin yhden tarjouksen, eli jos joku muu manageri tekee tarjouksen jostain pelaajasta, voi omalla vuorollaan tehdä oman tarjouksensa samasta pelaajasta tai jos pelaaja ei ensimmäisellä tarjouksella lähtenyt omaan joukkueeseen, voi seuraavalla vuorollaan jälleen koittaa tarjota samssta pelaajasta.

Kun kaikki ovat tehneet 8 tarjoustaan, kausi alkaa. Lopuille pelaajille jää palkaksi kauden alussa heidän alkupalkkansa. Kauden aikana nämä palkat voivat tarjousten myötä muuttua.

6. Ensimmäisen ottelukierroksen jälkeen jokainen joukkue saa tarjota kahdesta pelaajasta per ottelukierros. Tarjoukset tehdään valmiiksi joka kierros ennen mahdollsia pelaajakauppoja. Vuorot määrittyvät edellä mainitun kierrätyssysteemin mukaan. Vuorollaan voi tehdä tarjouksen yhdestä pelaajasta ja taas omalla vuorollaan toisesta pelaajasta. Vuoro vaihtuu ottelukierroksen sisällä kierrätyssysteemin mukaan. Tarjousvuoronsa voi halutessaan skipata. Tässä vaiheessa saa tarjouksen tehdä mistä tahansa liigan muun joukkueen pelaajasta (kunhan pitää huolen ettei budjetti ylity kompensaatiopelaajan antamisen jälkeen). Loukkaantunutta pelaajaa ei saa antaa kompensaatiopelaajana, ellei vastapuoli sitä hyväksy. Kun 7 kierros alkaa, ei tarjouksia enää tehdä.

7. Varsinaisten tarjouksien jälkeen tulee vielä ennen 7. kierroksen alkua yksi huutokauppa. Jokainen valmentaja toimittaa haluamansa pelaajan kaikista pelaajista, myös FA-listalta halutessaan huutokauppalistalle. Jos useampi valmentaja haluaa saman pelaajan huutokauppaan, huutokaupattavien pelaajien määrä voi olla alle 10. Muuten huutekauppaan tulee tarjolle 10 pelaajaa. Huutokaupassa pelaajien huutojärjestys arvotaan ja jokainen valmentaja tekee tarjouksen "piilossa" lähettämällä sen managementille sähköpostilla. Korkeimman tarjouksen pelaajasta esittänyt saa pelaajan joukkueeseensa. Tarjous on oltava parempi kuin pelaajan nykyinen palkka tai on jätettävä tarjoamatta huutokaupassa. Budjettia ei saa ylittää, jos tarjoaa liikaa, tarjous hylätään ja seuraavaksi suurin tarjous voittaa. Tasatilanteessa voittaneet valmentajat tekevät uuden isomman tarjouksen jos haluavat ja jos se on mahdollista. Näin jatketaan kunnes tarjouskilpailun voittanut valmentaja löytyy tai kukaan ei enää korota. Jos tasatilanteeseen jäädään ja ratkaisua ei näin tule, pelaaja ei siirry minnekkään. Huutokaupalla voitettu pelaaja täytyy vaihtaa kompensaatiopelaajaan, eli kompensaatiopelaajan ehdot täytyy täyttyä. Mikäli voittaa huutokaupan omasta pelaajastaan, ei kompensaatiopelaajaa tietenkään anneta.

Normaaleja pelaajakauppoja valmentajien kesken voi kuitenkin tehdä aina siihen asti että joukkueella on 3 ottelua runkosarjasta jäljellä. Kierroksilla 1-6 otteluiden jälkeen ei tehdä vaihtoja valmentajien kesken, ennen kuin kyseisen kierroksen tarjouskierros on ohi. FA-listalta ei voi hankkia pelaajia.

Kapteenit: Joukkueen kapteenille nostetaan jokaista attribuuttia 5 pisteellä. Kapteenin palkka ei nouse vaikka kyvyt nousevatkin, eli pelaajan palkka pysyy ennallaan. Huom! attribuutteja ei nosteta yli 100 pisteen. Rosterissa ei ole 100 pisteen tai yli attribuutteja, joten 100 attribuutti on mahdollista vain kapteeneilla. Maalivahti ei voi olla joukkueen kapteeni. Kapteenia voi vaihtaa kauden mittaan. Kun pelaaja ei enää ole kapteeni, hänen attribuuttinsa palautetaan ennalleen.
(Kannattaa huomioida kun tekee vaihtoja!)

Ketjut otteluun: Otteluun nimetään 2 maalivahtia, 12 hyökkääjää ja 6 puolustajaa. Normaaleissa 5 vs. 5 -ketjuissa ei saa sama hyökkääjä pelata kuin yhdessä hyökkäysketjussa. Samoin puolustaja voi pelata vain yhdessä puolustajaparissa. Hyökkääjien on pelattava hyökkääjinä ja puolustajien puolustajina. Hyökkääjien paikkaa hyökkäysketjussa ei kuitenkaan ole rajoitettu, eli esim. keskushyökkääjä voi pelata laidassa. Poikkeuksena ovat yli- ja alivoimaketjut, joissa rajoituksia ei ole. Eli esim. puolustaja voi pelata ylivoimassa hyökkääjän paikkaa ja vaikka molemmissa ylivoimaketjuissa. Tässä esimerkki ketjujen lähetyksestä.

Rangaistukset: Mikäli pelaaja saa ottelussa 5min rangaistuksen tai taklaa tuomaria rangaistuksen arvoisesti, saa hän pelikieltoa. Pelikiellon pituuden ratkaisee se, milloin pelaaja taklauksensa suoritti.

Pelikiellot määräytyvät seuraavasti: 1 erä = 1 ottelu, 2 erä = 2 ottelua, 3 erä =3 ottelua ja jatkoaika = 4 ottelua. Jos pelaaja taklaa vastustajan niin, että tämä loukkaantuu, taklaaja saa 1 ottelun pelikiellon. Pelikiellossa olevaa pelaajaa ei voi kaupata tai antaa kompensaatiopelaajana, ellei vastapuoli sitä hyväksy.

Mikäli tilanteesta ei vihelletä taklaajalle jäähyä, ei pelikieltoakaan tule. Tällöin tilanne on ollut normaali pelitilanne josta ei rangaista. Nämä säännöt koskevat sekä runkosarjaa että playoffseja.

Loukkaantumiset: Mikäli pelaaja loukkaantuu, hän ei enää palaa takaisin peliin kyseisessä ottelussa. Mikäli loukkaantuminen on "Gone for period", pelaaja huilaa seuraavasti riippuen loukkaantumisen ajankohdasta: 1 erä = 1 ottelu, 2 erä = 2 ottelua, 3 erä = 3 ottelua ja jatkoaika = 4 ottelua. Mikäli loukkaantuminen on "Gone for game", pelaaja huilaa seuraavasti riippuen loukkaantumisen ajankohdasta: 1 erä = 5 ottelua, 2 erä = 6 ottelua, 3 erä = 7 ottelua ja jatkoaika = 8 ottelua. Loukkaantuminen koskee seuraavaa tai seuraavia kierroksia, eli loukkaantuminen tai rangaistus kuittaantuu olemalla huilivuorossa. Loukkaantumiset eivät "nollaudu" playoffsien alkaessa, eli ne ovat voimassa koko kauden. Loukkaantuneena olevaa pelaajaa ei voi kaupata tai antaa kompensaatiopelaajana, ellei vastapuoli sitä hyväksy. Mikäli vastapuoli ei hyväksy tarjouksen mukana loukkaantunutta pelaajaa ja tämä oli tarjouksessa ainoa vaihtoehto, siirtoa ei tapahdu ja tarjoaja menettää kyseisen kierroksen tarjousvuoronsa. Kompensaatiopelaajana ei saa antaa loukkaantunutta pelajaa FA-listalle. Loukkaantuneetkin pelaajat saavat koko ajan seuraltaan palkkaa.

Vajaa rosteri: Jos 12 hyökkääjää ja 6 puolustajaa ei loukkaantumisten tai rangaistusten takia meinata saada jalkeille seuraavaan otteluun, pelataan vajaalla miehityksellä. Tällöin paikkaava pelaaja saa kuitenkin pelata vain minimimäärässä ketjuja, eli esim. 1- ja 4-ketjuissa, eikä esim. 1-,2-,3- ja 4-ketjuissa.
Mikäli pelaaja ottaa pelikiellon aiheuttavan rangaistuksen ja loukkaantuu samassa ottelussa, hän kuntoutuu ensin ja kärsii sitten vasta rangaistuksensa. Eli rangaistuksia ei kärsitä ollessa loukkaantuneena.

Maalivahdit: Maalivahtien peluuttamisessa täytyy huomioida, että runkosarjassa on peluutettava kauden aikana vähintään kahta maalivahtia ykkösvahtina ottelun alkaessa. Kahdelle eri maalivahdille on kerryttävä kaikille vähintään 2 peliä runkosarjan aikana. Playoffseissa ei ole pelimäärällistä rajoitusta. Maalivahdit eivät loukkaannu NHL95:ssa, mutta mikäli maalivahti luistelee pois maaliltaan vaihtoon kesken ottelun ja toinen maalivahti tulee tilalle, vaihtoon tullutta maalivahtia ei voi asettaa ykkösmaalivahdiksi seuraavaan otteluun. Poislukien tilanteet joissa 2 pelin ehto runkosarjassa ei meinaa täyttyä. Tämä sääntö on voimassa myös playoffseissa.

Pelaajakaupat: Syntyneet pelaajakaupat ilmoitetaan foorumille, sille varatussa ketjussa. Joukkueilla tulee olla saman verran otteluita pelattuna ennen kuin vaihto suoritetaan. Joukkueessa on oltava koko ajan vähintään 2 maalivahtia, 8 puolustajaa ja 14 hyökkääjää. Mikäli maalivahti siirtyy pelaajakaupassa toiseen joukkueeseen kesken kauden, maalivahti ei voi palata pelaajakauppojen myötä edellisiin joukkueisiinsa. Pelaajien palkat eivät muutu vaihtoja tehdessä. Pelaajakaupan jälkeen kummankaan joukkueen budjetti ei saa olla ylitetty.

Pelaajakauppoja voi tehdä vielä ennen joukkueen 3 viimeisimmän ottelun alkua. Kun kolmanneksi viimeisimmässä ottelussa aloituskiekko pudotetaan, joukkue ei voi enää tehdä pelaajakauppoja.

Peliohjelma: kaksinkertainen runkosarja. Runkosarjan 8 parasta playoffseihin. Runkosarjan voittaja saa playoffsit aloittaessaan päättää vastustajansa runkosarjan 5-8 sijoittuneista joukkueista. Sen jälkeen runkosarjan 2:n päättää vastustajansa jäljelle jääneistä 5-8 sijoittuineista. Tämän jälkeen samalla tavalla 3:n ja 4:lle jää sitten jäljelle jäänyt vastustaja. Seuraavalla kierroksella valinnan tekee vielä mukana olevista joukkueista runkosarjassa parhaiten sijoittunut, mutta ei voi valita vielä mukana olevista toiseksi parhaiten sijoittunutta vastustajakseen. Playoffsit paras viidestä ottelusta, eli kolmella voitolla jatkoon. Playoffseissa pelataan vuorotellen kotona ja vieraissa. Runkosarjassa heikommin sijoittunut aloittaa playoffsit vieraissa. Playoffspelit pelataan ratkaisuun saakka, tarvittaessa hexoitetaan 4 erän jatkoaikaa siihen asti että ratkaisumaali tulee.

Runkosarjassa normaaliaikaisista ja jatkoajalle menneistä otteluista saatavat pisteet: Voittaja 2 pistettä, häviäjä 0 pistettä. Tasapelin sattuessa molemmille 1 piste. Runkosarjan sijoitukset määräytyvät seuraavasti:
1. Pisteet 2. Maali-ero 3. Tehdyt maalit 4. Keskinäisten otteluiden pisteet 5. Arpa 6. Sulpo päättää.

Pelin asetukset:
Penalties on
Offsides off
Line changes on
Two line pass off
Injuries on
Period lenght 10 min
User avatar
Kiba
2 Cups
2 Cups
Posts: 290
Joined: Thu Jul 02, 2009 9:50 pm

Re: Ohjeet ja säännöt

Post by Kiba »

Tällä kaudella on kiinnitettävä huomiota tarjouksiin ja mätsäyksiin. Muistakaa että jos hankitte pelaajan tarjoamalla siitä tai mätsäätte ja pidätte näin pelaajan itsellänne, tällaista pelaajaa ei voi antaa enää joukkueestaan pois kompensaatiopelaajana. Pelaajan voi saada joukkueestaan pois vain jos joku tarjoaa siitä ja annatte sen mennä tai jos teette pelaajakaupan. Pitäkää lukua omista pelaajista, jotka voitte vielä antaa kompensaationa, nämäkin saattaa loppua yllättävän äkkiä. Pelaajakaupassa ottakaa huomioon, että jos pelaaja jonka ostatte on jo kertaalleen hankittu tarjouksella tai mätsätty, ei tällaista pelaajaa enää voi antaa kompensaatiopelaajana. Toisaalta, pelaajakaupalla voi hankkia itselle kompensaatiopelaajan. Budjetti on 2M, mikä on kohtuullisen tiukka edellisiin vuosiin nähden, joten olkaa tarkkoina.
User avatar
matu
4 cups
4 cups
Posts: 98
Joined: Wed Jun 01, 2011 3:34 pm

Re: Ohjeet ja säännöt

Post by matu »

Tipsejä Dosboxiin ja NHL 95- pelin ajoon:

Käynnistä dosbox ja anna ensin komento mount c c:\nhl95 Seuraavaksi kirjoitat dosboxissa c: ja sitten vielä että install.

Installoinnissa recommended ja soundblaster ja installoi softan ehdottamaan paikkaan, eli c:\hockey
Voila! Peli on asennettu.
Ruudulla pitäisi nyt lukea, notta NHL Hockey has successfully been installed. Just type HOCKEY to start game.

vielä yksi kikka, niin sitten pitäisi pelin toimia dosboxissa.

4. Kopioi allfiles.txt oikeaan paikkaan... (eli: dosboxissa c:\hockey)
copy c:\allfiles.txt

Nyt peli käynnistetään jatkossa Dosboxissa seuraavasti:

a.) mount c c:\nhl95

b.) c:

c.) cd hockey

d.) hockey

P.S.

tuo editori on syytä asentaa c:\nhl95\hockey hakemistoon.
User avatar
Kiba
2 Cups
2 Cups
Posts: 290
Joined: Thu Jul 02, 2009 9:50 pm

Re: Ohjeet ja säännöt

Post by Kiba »

Lisää tipsejä NHL95:n säätöihin

Asennuksen jälkeen voi käydä käpistelemässä dosboxin dosbox.conf-tiedostoa.
Tiedoston lopusta pitäisi löytyä [autoexec] -kohta jonka jälkeen voi lisätä seuraavat rivit:

Code: Select all

[autoexec]
# Lines in this section will be run at startup.
mount c c:\
mount x i:\khl\cd 
c:
cd hockey
Eli esimerkissä minulla on peli asennettuna hakemistoon c:\hockey. Asennuksen olen tehnyt dosboxissa x-asemalta joka oikeasti viittaa hakemistoon i:\khl\cd. Kyseisessä hakemistossa on siis pelin cd-levyn sisältö. loput pari riviä siirtävät dosboxin startatessa automaattisesti hakemistoon c:\hockey. Tästä kun sitten typottaa komentoriville hockey, niin pelin pitäisi käynnistyä.

NHL95 pyörii Dosboxissa aika keveillä cycles asetuksilla, mutta jos peli lagaa niitä voi muuttaa pelin aikana painamalla ctrl-F12 (lisää kierroksia) tai ctrl-F11 (vähentää kierroksia). Irtihän dosboxista päästään ctrl-F10, mutta aika ärsyttävästi koko dosboxin sulkeminen ilman mitään kyselyitä, on ctrl-F9:n takana. Kannattaa siis katsoa mitä painaa näppikseltään.

Cycleseja voi laittaa dosbox.conf-tiedostoon, jos oletuksena peli ei pyöri ok ja ei joka kerta jaksa näpytellä lisää kierroksia. Kohta löytyy tiedoston [CPU] -kohdan jälkeen, jonne voi laittaa esim. cycles=15000 tämän pitäisi riittää kyllä NHL95:lle hyvin.

Vielä tosi protippi sitten peluutukseen jos ei streemaa: pitämällä pohjassa alt-ctrl-F12 näppäinyhdistelmää peliin saa lisää vauhtia. Dosboxin videotallennus tallentaa kuvan ja äänen oikein, vaikka peliä tästä nopeuttaisikin.
Post Reply