Ohjeet ja säännöt

Roolipeli-liiga NHL95:lla
Post Reply
User avatar
Kiba
2 Cups
2 Cups
Posts: 290
Joined: Thu Jul 02, 2009 9:50 pm

Ohjeet ja säännöt

Post by Kiba »

RPG-league

Pelit peluutetaan NHL95:lla, AI pelaa kumpiakin joukkueita. Kaikkien maalivahtien kaikki attribuutit on tiputettu 25:een. Pelaajahahmot pelaavat Anaheimin joukkueessa. Jokainen pelaaja nimeää pelaajahahmonsa ja päättää tämän kätisyyden. Pelaajahahmot pelaavat hyökkääjää, kaikki samassa joukkueessa. Joukkue päätetään myöhemmin, mutta luultavasti tasaoltaan Anaheim :). Käytössä on credittejä joilla voi ostaa pelaajahamonsa attribuutteja paremmaksi tai "lahjoa" vamentajaa antamaan paremman pelipaikan seuraavaan peliin. Alussa pelaajien kaikki attribuutit ovat 60 ja käytössä on 5 crediittiä.

Credittejä saa ansaittua pelatusta pelistä seuraavasti:
+1 pelatusta ottelusta (jos loukkaantuu saa kuitenkin pisteen jos oli ottelun alkaessa kokoonpanossa)
+1 jokaisesta maalista tai syötöstä
+1 maalista jos maali oli erikoistilannemaali eli PPG tai SHG
+1 hattutempusta (3 maalia tai enemmän yhdessä ottelussa)
+1 jos tulee valittua ottelun tähdistöön (3 pelaajaa voi saada tämän pisteen)
+ tai - tai 0 plusmiinuksen mukaan
+1 joukkueen ahkerin laukoja pelissä (jos tasan kaikki tasoissa olevat saavat pisteen)
+1 jokaisesta vastustajalle aiheutetusta loukkaantumisesta (aiheuttajan jouduttava jäähylle tilanteesta, muuten ei lasketa aiheutetuksi loukkaantumiseksi)
+2 tai +1 tai 0 veikkauksen mukaan (veikataan ottelun lopputulos, jos toisen joukkueen maalit veikattu oikein +1, jos molemmat +2)

Attribuutit pelissä: SPD AGI WGT POW CHK STH ACC PAS OFF DEF AGG END BIA FAC


Ottelun jälkeen voi ostaa attribuutteja pelaajahahmolleen. Attribuutit maksavat: 1 crediitti/ 5 pistettä haluttuun attribuuttiin kun attribuutti on välillä 60-75. Attribuuttien nosto välillä 75-100 maksaa 3 crediittiä / 5 pistettä haluttuun attribuuttiin. Attribuutteja täytyy nostaa 5 pisteen välein. Attribuutteja ei voi nostaa yli 100:n arvon.

Attribuutteja voi halutessaan laskea hintaan 1 crediitti/5 pistettä pois haluttusta attribuuttista. Attribuutteja ei voi laskea alle 25:n.

Jos pelaaja jäi ykkösketjussa pelatessaan (oli siis nimetty ykkösketjuun pelin alkaessa) tehopisteittä (0+0), vähennetään pelaajahahmon viidestä eri pelaajan valitsemasta attribuutista 5 pistettä pois kustakin. Tätä vähennystä ei tehdä AI-pelaajille.

Jos pelaaja loukkaantuu ottelussa GFP tai GFG hän huilaa seuraavan ottelun. Palatessaan tositoimiin loukkaantuneet pelaajat sijoitetaan 2-ketjun keskelle, sitten laitaan jne. Loukkaantumisjärjestyksessä, ensin loukkaantunut keskelle, jne. Tähän sijoitukseen ei pelaajahahmo itse tai muut pelaajat voi vaikuttaa crediiteillä.

Valmentaja muodostaa seuraavan pelin rosterin (AI:t ja pelaajahahmot) edellisen pelin pisteiden ja muiden peliesitysten (plusmiinnus, kudit jne.) perusteella. Esim. jos Kurri teki edellisessä pelissä eniten pisteitä, valmentaja sijoittaa hänet ykkösketjun keskelle. Seuraavan vasempaan laitaan ja sitten oikeaan laitaan. Tämän jälkeen tulee 2-ketju samalla periaatteella jne. Jos hyökkääjä jäi edellisessä pelissä pisteittä, valmentaja sijoittaa hänet pohjalle nelosketjuun. Pohjimmaiseksi "rosterirankingissa" joutuvat ensin 1-ketjun nollakerholaiset, näiden edelle 2 ketjun jne. Eli toisin sanoen jos et saanut tehopisteitä ykkösketjussa pelatessasi, löydät itsesi nelosketjusta kaikista varmimmin, ellet pistä valmentajalle crediittejä. Jos edellisen pelin pisteet ovat tasan, maalit merkitsevät enemmän kuin syötöt. Jos vertailu on edelleen tasan, ratkaistaan asia arvalla. Samalla periaatteella täytetään yli- ja alivoimaketjutkin.

Valmentajaa voi "lahjoa" crediiteillä. Eniten valmentajaa crediiteillä voidellut pelaaja saa valita pelipaikkansa ensin normaali-, yli- ja alivoimaketjuissa, sitten muut järjestyksessä crediittien mukaan. Ylivoimaketjut ovat samat kuin normaali 1- ja 2-ketjut. Extra hyökkääjät ovat 1- ja 2-ketjun sentterit. Eli jos sijoitat pelaajasi 1-ketjun vasempaan laitaan, pelaa hän ylivoimallakin samassa paikassa. Alivoimaan saa toivoa haluamansa paikan, mutta ei kuitenkaan pakiksi. "Rosterirankingissa" alivoimaketjut täytetään aloittaen sentteristä ja sitte laituri. Huom! alivoimaa mahtuu pelaamaan 2 ketjuun yhteensä vain 4 hyökkääjää. Plusmiinustilasto ei muutu ali- tai ylivoimamaaleista. Jos crediittejä on käytetty yhtä paljon, pelipaikan valinta määräytyy normaalisti edellisen pelin pisteiden perusteella, enemmän pisteitä tehtaillut saa ensin päättää pelipaikkansa. Jos edellisen pelin pisteet ovat tasan, maalit merkitsevät enemmän kuin syötöt. Jos maalitkin ovat tasan, ratkaistaan asia arvalla. Mikäli toivotussa paikassa on jo pelaaja, pelaajan pelipaikka määräytyy "rosterirankingin" mukaan. Jos crediittejä ei käytetä, pelaajahahmo määräytyy pelipaikalle normaalisti kuten joukkueen AI-pelaajatkin.

Pelipaikan määräytymisen logiikkaa vielä selvitettynä. Pelipaikka määräytyy seuraavasti:
1. Katsotaan kuka on "lahjonut" suurimmalla määrällä crediittejä valmentajaa. (tasatilanteet selvitetty ylempänä)
2. Tämä pelaaja sijoitetaan hänen haluamaansa pelipaikkaan joka on ilmoitettu jo sähköpostissa aiemmin. Jos pelipaikka on jo varattu (joku ehti ensin tai kyse on pelipaikasta 2-ketjussa johon loukkaantunut pelaaja on tulossa) sijoitus tehdään "rosterirankingin" mukaan eli ensin tarkastetaan onko 1-ketjun sentterin paikka vapaana, sen jälkeen 1-ketjun vasemman laitahyökkääjän paikka jne. kunnes pelipaikka löytyy.
3. Katsotaan kuka on "lahjonut" seuraavaksi suurimmalla määrällä crediittejä valmentajaa ja määritellään hänelle pelipaikka kuten kohdassa 2.
4. Jaetaan "rosterirankingin" mukaisesti pelipaikat niille pelaajille jotka eivät ole "lahjoneet" valmentajaa.

Kun meidän tiimi pelaa kotona, ketjujen peluutus on 3-1-4-2. Huomioikaa tämä kun lähetätte pelipaikkatoiveenne. Eli jos haluaa kotipelissä eniten peliaikaa, on syytä toivoa pääsevänsä 3-ketjuun. Vastaavasti kun pelaamme vieraissa, peluutus on normaali 1-2-3-4. Tällöin vaihdetaan vastustajan ketjut 3-1-4-2 formaatiin.

Huom! crediittejä ei ole pakko käyttää nollille joka kierros, vaan käyttämättömät crediitit säilyvät seuraaville kierroksille. Crediitit voivat mennä myös miinuksille, tällöin pelikierros ei "nollaa" crediittejä vaan saldo on nostettava pelaamalla ja veikkaamalla plussalle.

Kiballe lähetetään joka kierros sähköpostiin kibamail@gmail.com tiedot siitä paljonko crediittejä käyttää mihinkin tarkoitukseen ja minkä lopputuloksen veikkaa seuraavaan otteluun. Jos käytti crediittejä, pelipaikkatoiveet pitää kertoa, eli normiketjun ja alivoimaketjun pelipaikkatoiveet. Jos alivoimaa ei halua pelata, se tulee mainita. Ylivoiman pelaaminen määräytyy normiketjupaikan mukaan. Muut pelaajat eivät tiedä paljonko crediittejä kukin on käyttänyt mihinkin juttuun, ennen kuin kaikki ovat lähettäneet sähköpostinsa.
User avatar
Kiba
2 Cups
2 Cups
Posts: 290
Joined: Thu Jul 02, 2009 9:50 pm

ottelulomake

Post by Kiba »

RPG-leaguen ottelulomake (nämä tiedot Kiballe sähköpostilla: kibamail@gmail.com):

Pelaajahahmo: Kuri Jarri
Attribuutit: SPD +10 hinta 2cr
Lahjominen: 1cr
Pelipaikkatoive: 1-ketjun keskushyökkääjä, AV 1-ketjun keskushyökkääjä
Tulosveto: koti-vieras 3-3


Ylläolevan esimerkin mukaisesti Kuri Jarrille jäisi vielä 2cr seuraavalle kierrokselle kassaan (alussa 5cr ja nyt käytettiin 3cr).
Huomatkaa että lahjomiseen käytetyt rahat menevät aina, vaikka joku muu saisikin haluamanne pelipaikan.
Eka postissa pitää ilmoittaa pelipaikka (L, C tai R), kätisyys, kansallisuutensa ja halukkuutensa pelinumeroon, numerot 1 ja 13 on varattu :)
Post Reply